BLANK  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Blank

:: TYTUŁ POLSKI ::
Blank

:: AUTOR ::
Henri Kermarrec

 :: WYDAWCA ::
Portal

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: RODZAJ GRY ::
karciana

:: OCENA ::
4
/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

"Blank" to karcianka, w której to Ty możesz byś współtwórcą gry. Po wygranej partii możesz stworzyć własne zasady, które będą towarzyszyły Ci w kolejnych grach. Twój egzemplarz może być unikalny i niepowtarzalny. Łatwe zasady pozwolą bardzo szybko na wejście w grę. A śmiechu podczas partii będzie co nie miara. Zapraszam do bliższego zapoznania się z zasadami, rozgrywką i opinią.

:: ZAWARTOŚĆ / WYGLĄD ::

Blank to wyłącznie gra karciana i poza kartami, i instrukcją nic innego tutaj nie znajdziecie. Bardzo ładnie wygląda pudełko, trochę na kształt szuflady, po wysunięciu której naszym oczom ukazują się dwie talie kart:
- talia kart zasad, których jest 38 sztuk:
* 14 sztuk z podstawowymi zasadami,
* 24 sztuk puste, które służą nam do samodzielnego stworzenia takich zasad.
- talia kart gry, których jest 72 sztuk:
* 6 sztuk ilustrowanych z efektami,
* 30 sztuk tylko z ilustracjami,
* 36 sztuk pustych.

Wygląd samych kart jest bardzo prosty, a jej układ przejrzysty. Karty zasad zawierają dwie informacje: warunek i efekt. Nie ma tutaj dodatkowych grafik, znajduje się tylko goły tekst. Karty gry są trochę inne. Karty zawierające grafiki są śmieszne, a ich nazwy również powodują uśmiech na twarzy. W dolnej części tych kart znajduje się tekst z efektem wywołującym działanie danej karty.

W pudełku znajduje się również instrukcja, która napisana jest w przejrzysty sposób, z licznymi przykładami, opisami kart, opisami zasadami tworzenia kart... Już po pierwszym jej przeczytaniu będziecie bez problemów mogli rozpocząć grę.

Wszystkie elementy gry posiadają podobny styl. Zastosowano tutaj przewodni żółty odcień kart, instrukcji, czy samego pudełka. Chociaż same karty gry na awersie posiadają różne pastele, z takim samym układem rozłożenia. Karty w pudełku dopasowane są w stu procentach, nie latają i trzymają sie swoich przegródek.

Jeżeli chodzi o samą jakość karty i całego wydania, to nie mam nic do zarzucenia. Karty zrobione są z grubej tektury i posłużą nam długi czas. Pudełko nie zniszczy się w podróży, jest twarde i odporne na lekkie, mechaniczne uszkodzenia.

:: ZASADY / ROZGRYWKA ::

Zasady gry są bardzo proste. Tuż przed potasowaniem kart zasad, usuwamy z talii wszystkie puste, a resztę tasujemy i trzy z nich wykładamy na stół. Będą one pełniły rolę zasad naszej całej rozgrywki. Karty gry również tasujemy i rozdajemy po siedem dla każdego gracza. Resztę odkładamy na stos, z którego będziemy dobierać karty podczas gry. Wierzchnią kartę odkrywamy i kładziemy z boku stosu, która będzie tworzyła początek karty odrzuconych. Będziemy rozgrywali naszą grę zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy gracz w swojej turze musi zagrać kartę na stos kart odrzuconych. Zasada jest prosta, zagrywamy do koloru lub cyfry. Możemy zagrać więcej niż jedną kartę, więc nie będziecie mieli problemów z przeciągającą się rozgrywka. Wydaje się proste i bardzo szybkie. Jednak, gdy nie posiadamy ani koloru, ani cyfry, to ponosimy karę w postaci dobrania karty.

Wyłożone karty gry na stos kart odrzuconych posiadają również efekty, które działają tylko na wierzchnią, odrzuconą kartę. Również efekty z kart zasad tyczą się tylko wierzchniej karty. Czasami trzeba uważać co się daje na górę, ponieważ może mieć to negatywne lub pozytywne skutki dla nas. W zasadzie to koniec zasad. Należy wspomnieć jeszcze o karach, jakie mogą nas spotkać za łamanie reguł. A możemy ją dostać za:
- zagranie karty nie w swojej turze,
- błędne oskarżenie innego gracza,
- zagranie karty niepasującej cyfrą lub kolorem do ostatnie ze stosu kart odrzuconych,
- nie zastosowanie się do efektów z kart zasad lub kart gry,
- zagranie kart, w których błędnie znajdują się niepasująca do nich karta kolorem lub cyfrą.

Podczas tury możesz otrzymać kilka kar, więc trzeba mieć się na baczności.

Karty zasad są nieodłączne przy każdej rozgrywce. Zawsze mamy je trzy i wpływają na całą rozgrywkę. Ich założenie jest bardzo proste. Zagrywając daną kartę wywołuje ona określony efekt zapisany na jednej z trzech lub więcej kart zasad.

Również w talii znajdują się i takie, które modyfikują grę, wpływają na przeciwnika czasowo lub do końca gry, czy też blokują poszczególne zasady. Czasami dobrze trzeba się zastanowić i zagrać tak, aby powstrzymać efekty z poszczególnych kart gry lub zasad. Gdy skończy się stos dobierania tasujemy karty ze stosu kart odrzuconych i gramy dalej.

Wygrywa ten, któremu pierwszemu skoczną się karty na ręce. W nagrodę zwycięzca może stworzyć nową kartę zasady lub zmodyfikować kartę gry. Jednak przy tworzeniu takich kart lepiej skonsultować się z ich właścicielem, ponieważ nie będzie już odwrotu po stworzeniu takiej karty. Chyba, że napiszemy na niej ołówkiem. Pomysłowość może być bardzo szeroka i nie musimy stosować się do żadnych reguł podczas ich tworzenia. Mimo, iż instrukcja trochę naprowadza, jak powinny wyglądać takie karty.

:: SPOSTRZEŻENIA / PODSUMOWANIE ::

"Blank" to ciekawa gra karciana, która podobna jest trochę do Makao, czy w mniejszej części do UNO. Musimy zagrywać do kolory lub cyfry. Niby nic ciekawego, ale gdy do gry zostają wprowadzone dodatkowe zasady i efekty, gra nabiera tempa, i rumieńców. Gra przeznaczona jest dla dwóch do sześciu graczy, w wieku od sześciu lat. I ten wiek jest jak najbardziej trafiony. Zasady są na tyle proste, że każdy powinien sobie poradzić. Im więcej osób w grze tym lepiej, więcej emocji i zabawy. Bardzo dużym plusem jest tworzenie swoich karty zasad i gry, przez co każda rozgrywka będzie inna i niepowtarzalna. Może się tak zdarzyć, że nasz kolega przyjdzie z egzemplarzem gry i będzie ona zupełnie inna. 

Wykonanie jest świetne. Mimo panującej tu prostoty to gra się podoba. Sprawdzi się ona wszędzie, czy to na imprezach, czy w rodzinnym gronie, na pikniku, czy w domowym zaciszu. Każda gra jest unikalna, zasady mogą się powtarzać, jednak nie wszystkie na raz. Regrywalność jest świetna, będziecie zasiadać do niej bardzo często by się odstresować i porywalizować. Grę bez problemu mogę polecić każdemu, bez względu na stopień zaawansowania w grac planszowych, czy karcianych.

 AUTOR: PASTOR

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

72 kart gry, w tym:
* 6 sztuk ilustrowanych z efektami,
* 30 sztuk tylko z ilustracjami,
* 36 sztuk pustych.

38 kart zasad, w tym:
* 14 sztuk z podstawowymi zasadami,
* 24 sztuk pustych

instrukcja


KUP W SKLEPIE REBEL